Slovenčina
Doména richvald.sk
Toto je oficiálna webová stránka obce Richvald.
Oficiálne stránky využívajú doménu richvald.sk.
Táto stránka je zabezpečená
Buďte pozorní a vždy sa uistite, že zdieľate informácie iba cez zabezpečenú webovú stránku verejnej správy SR. Zabezpečená stránka vždy začína https:// pred názvom domény webového sídla.
Služby občanom
-
Pri úmrtí občana doma, je potrebné zavolať lekára/ linku 112, aby urobil obhliadku mŕtveho a vyhotovil lekársku správu o príčine smrti.
-
Na základe lekárskej správy Vám na Obvodnom úrade v Bardejove na matrike/ Dlhý rad 16 vystavia úmrtný list. Nesmiete zabudnúť doniesť občiansky preukaz, kartičku poistenca, rodný a sobášny list. V prípade, že zosnulý zomrel v nemocnici, musíte zájsť so všetkými spomínanými dokladmi na matriku príslušného Obvodného úradu Bardejov.
-
Vyhľadáte správcu cintorína v našej obci – pracovníkov obecného úradu - ktorí určia miesto hrobu, odovzdajú kľúče od domu smútku. Dohodnete, alebo im oznámite dátum a čas pohrebu. Vzhľadom na to, že obec nemá pohrebnú službu, vykopanie hrobu si pozostalí zabezpečia na obecnom úrade.
-
Potom by ste mali zavolať pohrebnú službu, aby ste mohli vybrať rakvu, lebo ak nie je nariadená pitva, odvezie sa zosnulý už v rakve. Takisto pripravte pre zosnulého oblečenie, v ktorom bude pochovaný. Ak treba vykonať pitvu, odvezie sa zosnulý na patológiu.
-
Zosnulý musí zostať na mieste úmrtia najmenej dve hodiny od chvíle, keď bola konštatovaná smrť, a nesmie byť pochovaný skôr ako po 48 hodinách od úmrtia. Najneskôr do 8 hodín od úmrtia je potrebné zosnulého odviezť z domu preč.
-
Ak nastalo úmrtie v nemocnici, skontaktuje vás personál nemocnice. Práve na tomto mieste vám poskytnú všetky informácie o úmrtí aj o mieste, kam bol zosnulý prevezený. Vtedy stačí ísť do pohrebníctva a objednať si príslušné náležitosti k poslednej rozlúčke. Nezabudnite na oblečenie pre zosnulého, jeho občiansky preukaz a list o obhliadke. Pohrebníctvo zabezpečí všetky potrebné náležitosti spojené s matrikou.
-
V prípade, že váš blízky zomrel za neznámych okolností, alebo máte podozrenie zo spáchania trestného činu, tak zavolajte aj políciu. O jeho prevoz sa postará polícia, ktorá zavolá aj pohrebnú službu a uhradí náklady s tým spojené. Vy musíte len zabezpečiť služby spojené s poslednou rozlúčkou.
-
Keď príbuzný zomrel pri dopravnej nehode alebo domove dôchodcov, je postup zhodný s úmrtím v nemocnici. Spravidla sa s vami skontaktuje polícia alebo ošetrujúci personál. Môže sa stať, že budete vyzvaný na identifikáciu. Tá sa robí na patológii. Ostatné súvislosti s pohrebom už vybavíte počas návštevy pohrebníctva.
-
V tomto čase Obecný úrad Richvald nedisponuje s pohrebným vozidlom, uvádzame adresy pohrebných služieb, na ktoré sa môžete obrátiť:
1. BAPOS, Prevádzkovanie pohrebnej služby, vrát. prepravy zosnulých
Pracovná doba: Budova Pohrebníctvo, Námestie SNP (športová hala)
Pondelok – Piatok 8:00- 16:00
Tel. č. 054/474 68 16 , 0911 420 122Mestský cintorín: Tel. č. 054/472 30 15
Po ukončení pracovnej doby, v sobotu, nedeľu a počas sviatkov je zabezpečená pohotovosť na tel. č.: 0910 2443892. Ing. Želmíra Sekelská - Pohrebníctvo
Fraňa Kráľa 210/9
085 01 BARDEJOVTelefón: +421 (0)54 472 52 27
Mobil: +421 (0)903 633 190 nonstopemail: obchod@pohrebnictvobj.sk
3. Pohrebné služby Eden
Tačevská 1639/38A
bývalá budova Integra
085 01 Bardejov
Telefón: NONSTOP služba 0948 002 831, 0903 526 917
E-mail: info@pohrebnictvoeden.skMatrika a ohlasovňa pobytov sa nachádza v Bardejove, ul. Dlhý rad 16 na 1. poschodí vľavo.
Matričný obvod Bardejov tvoria obce:
Bardejov, Andrejová, Beloveža, Brezovka, Hažlín, Hervartov, Hrabovec, Kľušov, Kobyly, Komárov, Lukavica, Mokroluh, Nižná Voľa, Poliakovce, Rešov, Richvald, Rokytov, Šarišské Čierne, Vyšná Voľa, Zlaté.
Štruktúra referátu matriky a evidencie obyvateľstva
Matrika:
PhDr. Magdaléna Zákutná - vedúca
PhDr. Monika Kundrová Sopková
Anna Dunčáková
Evidencia obyvateľstva a osvedčovanie listín a podpisov:Viera Gurská
Alena Sabolová
Úradné hodiny pre občanov:
Pondelok: 8,00 - 16,00
Utorok: 8,00 - 15,30
Streda: 8,00 - 16,30
Štvrtok: neúradný deň*
Piatok: 8,00 - 15,00
* Vo štvrtok je k dispozícií pracovisko matriky pre hlásenie úmrtí v kancelárií č. 23 do 15,30 hod.
* Osvedčovanie podpisu mimo budovy Mestského úradu v Bardejove sa vykonáva vo štvrtok, ktoré je potrebné nahlásiť vopred do stredy v kancelárii č. 22.Príspevok na pohreb
Právne vzťahy pri poskytovaní príspevku na pohreb upravuje zákon č. 238/1998 Z. z. o príspevku na pohreb v znení zákona č. 453/2003 Z.z., zák. č. 601/2003 Z.z., nariadenie vlády SR č. 438/2004 Z.z. , č. 393/2007 Z.z.
Oprávnená osoba: plnoletá fyzická osoba
Podmienky nároku:
a) zabezpečenie pohrebu oprávnenou osobou
b) trvalý pobyt alebo prechodný pobyt (u cudzincov) oprávnenej osoby na území SR
c) trvalý pobyt zomretého v čase smrti na území SR alebo prechodný pobyt (u cudzincov) zomretého v čase smrti na území v SR a pochovanie zomretého na území SR, ak mal v čase smrti prechodný pobyt na území SR
Výška príspevku
- 79,67 €- príspevok na pohreb sa uplatňuje na úrade práce podľa trvalého pobytu zomretého
- žiadosť o príspevok na pohreb vydá príslušná matrika podľa miesta úmrtia
- výška jednorazového príspevku na pohreb nie je závislá od nákladov spojených so zabezpečením pohrebu
- nárok zaniká uplynutím jedného roka od pohrebu zomretéhoÚmrtie príbuzného
- pri úmrtí manžela alebo dieťaťa - dva dni plateného voľna plus jeden deň na účasť na pohrebe.
- pri úmrtí rodiča a súrodenca, rodiča a súrodenca jeho manžela, ako aj manžela jeho súrodenca, prarodiča alebo pravnuka, alebo prarodiča jeho manžela >- jeden deň na účasť na pohrebe (plus jeden deň, ak obstaráva pohreb).
- zamestnanec má nárok na jeden deň plateného voľna aj vtedy, ak ide o účasť na pohrebe osoby, ktorá síce nepatrí k uvedeným príbuzným, ale v čase úmrtia s ním žila v spoločnej domácnosti (plus jeden deň, ak obstaráva pohreb).
Žiadosť sa predkladá na predpísanom tlačive.
Súhlas na výrub dreviny sa vyžaduje:
a) na stromy s obvodom kmeňa nad 40 cm, meraným vo výške 130 cm nad zemou, krovité porasty s výmerou nad 10 m2,
b) na stromy s obvodom kmeňa nad 80 cm, meraným vo výške 130 cm nad zemou, ak rastú v súkromných záhradách (na liste vlastníctva musí byť pozemok definovaný ako záhrady),
c) na stromy s obvodom kmeňa nad 80 cm, meraným vo výške 130 cm nad zemou, ak rastú v záhradkárskych osadách,
d) pri obnove produkčných ovocných drevín, ak sa výsadba nových ovocných drevín uskutoční do 6 mesiacov odo dňa
výrubu,
e) pri bezprostrednom ohrození zdravia alebo života človeka, alebo značnej škody na majetku.
Kontaktovať obec je potrebné:
1. Ak dreviny presahujú rozmery uvedené v bode a), b), c), písomná žiadosť o vydanie súhlasu na výrub drevín je nevyhnutná. Tu sa začína správne konanie.
2. Ten, kto z dôvodov uvedených v bode d) a e) drevinu vyrúbal, je povinný túto skutočnosť písomne oznámiť a zároveň preukázať splnenie podmienok na výrub drevín obci najneskôr do piatich dní od uskutočnenia výrubu.
K žiadosti je potrebné doložiť nasledujúce doklady:
-
Doklad o vlastníctve (Kopia listu vlastníctva z katastra nehnuteľností na pozemok, kde drevina rastie)
-
Situačný nákres (Kopia katastrálnej mapy, alebo iný doklad umožňujúci identifikáciu dreviny v teréne)
Zaplatenie správneho poplatku:
-
Fyzické osoby 10 €
-
Právnické osoby 100 €
V prípade súhlasu na výrub, obec žiadateľovi určí tzv. náhradnú výsadbu alebo finančnú náhradu do výšky spoločenskej hodnoty dreviny.
VYSVETLENIE:
Obnovou produkčnej ovocnej dreviny sa rozumie výmena ovocnej dreviny s jednoznačnou funkciou produkcie ovocia na účel výsadby nových ovocných stromov, pričom nemusí ísť o výsadbu drevín tých istých ovocných rodov a druhov. Bezprostredným ohrozením zdravia a majetku sa rozumie stav, ktorý je vyvolaný nepredvídateľnou alebo neodvrátiteľnou udalosťou nezávislou od ľudskej vôle s následkami ohrozenia zdravia, života človeka alebo spôsobenia značnej škody na majetku (stonásobok minimálnej mzdy). Ide o úder blesku, povodeň, zemetrasenie, smršť, zosuv pôdy a suché a odumreté stromy nachádzajúce sa na miestach, kde môžu ohroziť zdravie, život alebo majetok človeka.
Pri porušení vyššie uvedeného:
Občanovi, ktorý prekročí vyššie stanovené limity o výrube drevín (výrub drevín, ktoré podliehajú správnemu konaniu), uloží Orgán ochrany prírody povinnosť zaplatiť finančnú náhradu do výšky spoločenskej hodnoty drevín (napr.: Spoločenská hodnota stromu s obvodom kmeňa 100 cm meraným vo výške 130 cm nad zemou je u listnatých stromov 736,46 € ; u ihličnatých stromov 995.81€; u vždyzelených stromov 1991,63€.
Spoločenská hodnota dreviny vzrastá / klesá adekvátne s obvodom kmeňa a typom olistenia dreviny.
V PRÍPADE DREVÍN A KROVITÝCH PORASTOV, KTORÉ SÚ SÚČASŤOU VEREJNEJ A VYHRADENEJ ZELENE OBCE SA INFORMUJTE NA OBECNOM ÚRADE.
Občan, ktorý odchádza do zahraničia trvalo žiť, je povinný pred vycestovaním ohlásiť skončenie trvalého pobytu na území Slovenskej republiky ohlasovni doterajšieho miesta trvalého pobytu. Ukončenie trvalého pobytu v rámci Slovenskej republiky občan hlási ohlasovni nového miesta trvalého pobytu pri prihlasovaní.
Doba vybavenia: na počkanie.
Poplatok: bez poplatku
Pri prehlásení trvalého pobytu v rámci obce je potrebné predložiť tie isté doklady ako pri prihlásení na trvalý pobyt, t.j.:
-
platný občiansky preukaz alebo potvrdenie o občianskom preukaze, ak ide o dieťa do
15 rokov predkladá jeho zákonný zástupca rodný list tohto dieťaťa, -
platný cestovný doklad Slovenskej republiky alebo osvedčenie o štátnom občianstve
Slovenskej republiky, ak nemá občiansky preukaz, -
doklad o vlastníctve alebo spoluvlastníctve budovy – výpis z LV (nie starší ako 3 mesiace, nemusí byť použiteľný na právne úkony),
-
nájomnú zmluvu, ak je nehnuteľnosť v nájme na dobu neurčitú,
-
v prípade ak prihlasovaný nie je vlastníkom nehnuteľnosti alebo nemá nájomnú zmluvu na dobu neurčitú, je potrebné predložiť písomný súhlas vlastníka nehnuteľnosti. Tento súhlas môže vlastník nehnuteľnosti dať osobne priamo pri prihlasovaní alebo v prípade jeho neprítomnosti na predpísanom tlačive s overeným podpisom.
Za rodinných príslušníkov môže trvalý pobyt hlásiť jeden z členov rodiny. Za maloleté deti hlási pobyt jeden z rodičov, za osoby zbavené spôsobilosti na právne úkony hlási pobyt zákonný zástupca (opatrovník). Pri prihlasovaní na trvalý pobyt sa občan nemusí odhlasovať z predchádzajúceho trvalého pobytu, tento úkon zabezpečí ohlasovňa.
Doba vybavenia: na počkanie.
Poplatok: bez poplatku
Pri prihlásení na prechodný pobyt je potrebné predložiť tie isté listiny ako pri prihlásení na trvalý pobyt. Predpokladaná doba prechodného pobytu môže byť najviac 5 rokov. Ak prechodný pobyt trvá aj po skončení predpokladanej doby, občan je povinný hlásiť prechodný pobyt znova.
Občan je povinný pri hlásení prechodného pobytu predložiť:
-
platný občiansky preukaz alebo potvrdenie o občianskom preukaze, ak ide o dieťa do
15 rokov predkladá jeho zákonný zástupca rodný list tohto dieťaťa, -
platný cestovný doklad Slovenskej republiky alebo osvedčenie o štátnom občianstve
Slovenskej republiky, ak nemá občiansky preukaz, -
doklad o vlastníctve alebo spoluvlastníctve budovy – výpis z LV (nie starší ako 3 mesiace, nemusí byť použiteľný na právne úkony),
-
nájomnú zmluvu, ak je nehnuteľnosť v nájme na dobu neurčitú,
-
v prípade ak prihlasovaný nie je vlastníkom nehnuteľnosti alebo nemá nájomnú zmluvu na dobu neurčitú, je potrebné predložiť písomný súhlas vlastníka nehnuteľnosti. Tento súhlas môže vlastník nehnuteľnosti dať osobne priamo pri prihlasovaní alebo v prípade jeho neprítomnosti na predpísanom tlačive s overeným podpisom.
Za rodinných príslušníkov môže trvalý pobyt hlásiť jeden z členov rodiny. Za maloleté deti hlási pobyt jeden z rodičov, za osoby zbavené spôsobilosti na právne úkony hlási pobyt zákonný zástupca (opatrovník). Pri prihlasovaní na trvalý pobyt sa občan nemusí odhlasovať z predchádzajúceho trvalého pobytu, tento úkon zabezpečí ohlasovňa.
Doba vybavenia: na počkanie.
Poplatok: bez poplatku
Občan je povinný pri hlásení trvalého pobytu predložiť:
-
platný občiansky preukaz alebo potvrdenie o občianskom preukaze, ak ide o dieťa do
15 rokov predkladá jeho zákonný zástupca rodný list tohto dieťaťa, -
platný cestovný doklad Slovenskej republiky alebo osvedčenie o štátnom občianstve
Slovenskej republiky, ak nemá občiansky preukaz, -
doklad o vlastníctve alebo spoluvlastníctve budovy – výpis z LV (nie starší ako 3 mesiace, nemusí byť použiteľný na právne úkony),
-
nájomnú zmluvu, ak je nehnuteľnosť v nájme na dobu neurčitú,
-
v prípade ak prihlasovaný nie je vlastníkom nehnuteľnosti alebo nemá nájomnú zmluvu na dobu neurčitú, je potrebné predložiť písomný súhlas vlastníka nehnuteľnosti. Tento súhlas môže vlastník nehnuteľnosti dať osobne priamo pri prihlasovaní alebo v prípade jeho neprítomnosti na predpísanom tlačive s overeným podpisom.
Za rodinných príslušníkov môže trvalý pobyt hlásiť jeden z členov rodiny. Za maloleté deti hlási pobyt jeden z rodičov, za osoby zbavené spôsobilosti na právne úkony hlási pobyt zákonný zástupca (opatrovník). Pri prihlasovaní na trvalý pobyt sa občan nemusí odhlasovať z predchádzajúceho trvalého pobytu, tento úkon zabezpečí ohlasovňa.
Doba vybavenia: na počkanie.
Poplatok: bez poplatku
Podľa § 6 ods. 3 Vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 31/2003 Z.z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o označovaní ulíc a iných verejných priestranstiev a o číslovaní stavieb vydáva obec na základe písomnej žiadosti Rozhodnutie o určení, zmene alebo zrušení súpisného a orientačného čísla.
K vydaniu rozhodnutia je potrebné predložiť vyplnené predpísané tlačivo žiadosti o pridelenie súpisného čísla a orientačného čísla včítane príloh:
-
doklad o vlastníctve pozemku (list vlastníctva),
-
kolaudačné rozhodnutie na budovu, stavebné povolenie (rozhodnutie o odstránení stavby, stanovisko k rozdeleniu stavby, osvedčenie o dedičstve),
-
geometrický plán (zameranie stavby pred vydaním kolaudačného rozhodnutia) resp. kópiu z katastrálnej mapy.
Tabuľku so súpisným číslom a tabuľku s orientačným číslom obstaráva na vlastné náklady obec (podľa Dodatku č. 3 k VZN č. 5/2009 o určení názvov ulíc). Stavebník zabezpečuje pripevnenie a údržbu tabuľky so súpisným číslom a tabuľky s orientačným číslom.
Doba vybavenia: 30 dní.
Podľa § 55 ods. 2 zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov ohlásenie stavebnému úradu postačí: aj pri udržiavacích prácach, ktoré by mohli ovplyvniť stabilitu stavby, požiarnu bezpečnosť, jej vzhľad alebo životné prostredie a pri všetkých udržiavacích prácach na stavbe, ktorá je kultúrnou pamiatkou.
Pri bežných udržiavacích prácach, na ktoré sa nevzťahuje predchádzajúce ustanovenie nie je potrebné ani ohlásenie stavebnému úradu.
Stavebník je povinný uskutočňovanie udržiavacích prác vopred písomne ohlásiť stavebnému úradu. Ohlásené udržiavacie práce možno začať až po doručení písomného oznámenia obce, že proti ich uskutočneniu nemá námietky.
Stavebník môže začať uskutočňovať ohlásené udržiavacie práce do dvoch rokov odo dňa jeho doručenia stavebníkovi, pokiaľ stavebný úrad neurčí inak.
Ohlásenie udržiavacích prác sa predkladá na predpísanom tlačive, k ohláseniu sa pripojí:
-
doklad, ktorým sa preukazuje vlastnícke alebo iné právo k pozemku,
-
jednoduchý technický opis udržiavacích prác v dvoch vyhotoveniach,
-
rozhodnutia, stanoviská, vyjadrenia, súhlasy, posúdenia alebo iné opatrenia dotknutých orgánov štátnej správy,
-
súhlas všetkých spoluvlastníkov, pokiaľ stavebník nie je výlučným vlastníkom stavby,
-
stanovisko orgánu štátnej správy pamiatkovej starostlivosti, ak ide o udržiavacie práce na stavbe, ktorá je kultúrnou pamiatkou.
Doba vybavenia: 30 dní.
Podľa § 55 ods. 2 zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov ohlásenie stavebnému úradu postačí:
-
pri drobných stavbách, ktoré plnia doplnkovú funkciu k hlavnej stavbe a ktoré nemôžu podstatne ovplyvniť životné prostredie,
-
pri stavebných úpravách, ktorými sa podstatne nemení vzhľad stavby, nezasahuje sa do nosných konštrukcií stavby, nemení sa spôsob užívania stavby a neohrozujú sa záujmy spoločnosti,
-
pri udržiavacích prácach, ktoré by mohli ovplyvniť stabilitu stavby, požiarnu bezpečnosť, jej vzhľad alebo životné prostredie a pri všetkých udržiavacích prácach na stavbe, ktorá je kultúrnou pamiatkou.
Drobné stavby sú stavby, ktoré majú doplnkovú funkciu pre hlavnú stavbu (napr. pre stavbu na bývanie, pre stavbu občianskeho vybavenia, pre stavbu na výrobu a skladovanie, pre stavbu na individuálnu rekreáciu) a ktoré nemôžu podstatne ovplyvniť životné prostredie, a to:
-
prízemné stavby, ak ich zastavaná plocha nepresahuje 25 m ² a výšku 5 m ( napr. kôlne, práčovne, letné kuchyne, prístrešky, zariadenia na nádoby na odpadky, stavby na chov drobného zvieratstva, sauny, úschovne bicyklov a detských kočíkov, čakárne a stavby športových zariadení,
-
podzemné stavby, ak ich zastavaná plocha nepresahuje 25 m² a hĺbku 3 m (napr. pivnice, žumpy).
Za drobné stavby sa považujú aj:
-
stavby organizácií na lesnej pôde slúžiace na zabezpečovanie lesnej výroby a poľovníctva, ak ich zastavaná plocha nepresahuje 30 m2 a výšku 5 m )napr. sklady krmiva, náradia alebo hnojiva),
-
oplotenie,
-
prípojky stavieb a pozemkov na verejné rozvodné siete a kanalizáciu všetkých stavieb a pozemkov a pripojenie drobných stavieb a pozemkov na rozvodné siete a kanalizáciu hlavnej stavby,
-
nástupné ostrovčeky hromadnej verejnej dopravy, prechody cez chodníky a na susedné pozemky, priepusty a pod.
Ohlásenie drobnej stavby sa predkladá na predpísanom tlačive, k ohláseniu sa pripojí:
-
doklad, ktorým sa preukazuje vlastnícke alebo iné právo k pozemku,
-
jednoduchý situačný nákres v dvoch vyhotoveniach, ktorý obsahuje vyznačenie umiestnenia stavby na pozemku vrátane odstupov od hraníc so susednými pozemkami a od susedných stavieb a stavebné riešenie stavby,
-
jednoduchý technický opis stavby,
-
rozhodnutia, stanoviská, vyjadrenia, súhlasy, posúdenia alebo iné opatrenia dotknutých orgánov štátnej správy,
-
súhlas všetkých spoluvlastníkov, pokiaľ stavebník nie je výlučným vlastníkom stavby.
Stavebník je povinný uskutočnenie drobnej stavby vopred písomne ohlásiť stavebnému úradu. Drobnú stavbu môže začať realizovať až po doručení písomného oznámenie obce, že proti jej uskutočneniu nemá námietky.
Stavebník môže začať uskutočňovať ohlásenú drobnú stavbu do dvoch rokov odo dňa jeho doručenia stavebníkovi, pokiaľ stavebný úrad neurčí inak.
Doba vybavenia: 30 dní.
Potrebné doklady:
-
originál alebo osvedčená fotokópia listiny,
-
fotokópia listiny.
Osvedčujúci orgán zodpovedá za to, že kópia listiny je zhodná s predloženým originálom. Neosvedčuje sa obsah, správnosť, ani pravdivosť skutočností uvádzaných v listine. Neosvedčuje listiny, ktoré majú byť použité v cudzine, alebo ak sú napísané v inom ako štátnom jazyku, s výnimkou českého jazyka.
Upozornenie: Fotokópia listiny musí byť dokonalá, presne zhodná s originálom, t. j. nie je prípustná nečitateľnosť textu, pečiatok a podpisov! Osvedčenie listiny sa vykonáva výhradne v úradnej miestnosti.
Poplatok: 1,50 € za každú, aj začatú stranu.
Doba vybavenia: na počkanie.
Potrebné doklady:
-
listina, na ktorej má byť osvedčený podpis,
-
občiansky preukaz, u cudzincov pas.
Upozornenie:
-
Fyzická osoba, ktorej podpis sa osvedčuje, musí byť prítomná v kancelárii matričného úradu!
-
V mimoriadnych prípadoch, ak o osvedčenie podpisu žiada fyzická osoba, ktorá sa zo zdravotných dôvodov nemôže dostaviť do úradnej miestnosti, možno osvedčenie vykonať na inom vhodnom mieste, čas a miesto je treba vopred dohodnúť.
-
Osvedčujúci orgán nezodpovedá za obsah a formálnu správnosť listiny, zodpovedá však za to, že podpis na listine urobila alebo uznala za vlastný fyzická osoba, ktorej podpis je osvedčovaný.
-
Na listinách určených na použitie v cudzine obec nevykonáva osvedčenie podpisu. V týchto prípadoch je potrebné obrátiť sa na notársky úrad.
Poplatok: 1,50 € za každý podpis.
Poplatok sa môže zvýšiť až o 100%, ak úkon vyžaduje zvýšenú náročnosť, urýchlené vybavenie alebo vykonanie mimo úradnej miestnosti.
Doba vybavenia: na počkanie.
